Eerste week Borneo - Reisverslag uit Tawau, Maleisië van Richard Ruth - WaarBenJij.nu Eerste week Borneo - Reisverslag uit Tawau, Maleisië van Richard Ruth - WaarBenJij.nu

Eerste week Borneo

Blijf op de hoogte en volg Richard

12 September 2014 | Maleisië, Tawau

Na een lange vlucht kwamen we met een flinke jetlag aan in Kota Kinabalu, hoofdstad van Sabah, Maleisisch Borneo. Vanuit daar hebben we onze reisplannen wat concreter gemaakt en een auto gehuurd. Toevallig kwamen we op straat een gids tegen die daar in de 'krottenwijk' woonde en twee kennissen rondleidde door de stad. De volgende dag zijn we met hen opgetrokken en achter hun aan gereden naar Kinabalu Park en de Poring Hot Springs. Onze eerste kennismaking met de prachtige natuur van Borneo! Nadien hebben we afscheid genomen van hen en zijn we doorgereden richting Sandakan. De afstand was maar een paar honderd kilometer, maar het schoot totaal niet op. Het is de enige weg door het regenwoud met veel bergen en slingers in de weg. Ook reed er veel vrachtverkeer, en omdat inhalen soms erg lastig en gevaarlijk was hadden we soms een gemiddelde snelheid van 30-50 km/uur. De lokale bevolking leek de veiligheid soms wat minder belangrijk te vinden waardoor we regelmatig gevaarlijke taferelen zagen. Ook kwamen we langs een ongeluk met een frontale botsing. De voorkant van de ene auto zat tot aan de achterbank in elkaar gedrukt, even leek het zelfs alsof de bestuurder er nog klem tussen zat. Gelukkig was dit niet het geval, maar het zag er niet uit alsof iemand dit had kunnen overleven. Dit maakte ons er nogmaals extra bewust van om heel voorzichtig te rijden! Een hotel onderweg was moeilijk te vinden, maar toen het donker werd hebben we toch iets gevonden in de stad Telupid. Er stond een (niet opgemaakt) bed en er was een douche, en daarmee was ook alles gezegd. Met drie kakkerlakken en een hagedis op de kamer hebben we heerlijk in onze mummy geslapen. Het eten in deze stad was erg grappig met de lokale bevolking die vrijwel geen Engels sprak en waarschijnlijk niet vaak toeristen zag. Toen wij aan tafel gingen keek iedereen ons verbaasd en giechelend aan. Geen idee wat we hebben besteld, maar het smaakte prima. De volgende ochtend was het ontbijt ook weer een groot succes. We hadden zelf brood meegenomen waar ze netjes een gebakken ei op hebben gedaan, dit hadden ze goed begrepen met handen en voeten taal. De koffie was wat lastiger. We wilden graag koffie met melk maar kregen zwarte koffie met suiker. Toen we alsnog om melk vroegen kregen we een glas water en een glas warme thee vol met ijs. Het was een grappige ervaring met vriendelijke mensen. Nadien zijn we verder gereden naar Sandakan. Daar hebben we eerst het Orang Utan centrum bezocht in Sepilok. Wat een bijzondere beesten zijn dat! Ook hebben we daar zo'n 2 km door de jungle gelopen. Niet erg slim om dit in een korte broek te doen, het stikte er van de muggen, bloedzuigers en andere beesten. De natuur was geweldig mooi! Hoewel we weinig wilde dieren hebben gezien hoorden we ze overal, we zaten echt midden in het prachtige tropische regenwoud! De dag erna hebben we het opvangcentrum van de 'Sunbears' bezocht, dit zijn de kleinste beren ter wereld en in Borneo een keer zo klein als dezelfde soort beren in de rest van Azië. Ook dit zijn prachtige dieren om in hun natuurlijke leefomgeving te zien! Naast beren zaten er heel veel apen, (vliegende) eekhoorns en andere dieren.
De dagen in Sandakan verbleven we in een geweldig mooi en luxe hotel! Erg fijn om nog even 'vakantie' te hebben met Hans en Ursula. Dit hotel lag aan de rand van het oerwoud. Vanaf onze hotelkamer keken we op een prachtig zwembad met daarachter de prachtige jungle! Hier hebben we ons erg goed vermaakt.
Na Sandakan zijn we met de auto verder gereden richting Sukau om een cruise te maken op de Kinabatangan rivier. Het kostte even wat zoeken, maar uiteindelijk is het gelukt! De auto geparkeerd aan de rivier en na een paar telefoontjes konden we terecht in de Borneo Nature Lodge in het regenwoud. We konden alleen per boot bij deze prachtige lodge komen waar de apen op de veranda aan het spelen waren. Aan het eind van de middag hebben we een river cruise gemaakt over de prachtige rivier midden in de jungle. Hier leeft echt vanalles! We hebben heel veel apen gezien waaronder de proboscis monkey, de neusaap. Deze aap met de bijzondere neus komt alleen voor op Borneo. Het is zelfs nog niet gelukt om dit soort te laten voortplanten in dierentuinen. Naast de apen hebben we een varaan gezien (de gids rook dat hij in de buurt zat!), heel veel vogels, sporen van olifanten en zelfs een wilde Orang Utan! Wat een geweldig mooi dier is dat! De volgende ochtend hebben we om 6 uur, voor zonsopgang, een nieuwe cruise gemaakt. Dit keer naar het ox bow lake. Wat een geweldig mooie zonsopgang en natuur! Weer hebben we vele apen en vogels gezien. Bij het ox bow lake hebben we een jungle tocht van ruim een kilometer gemaakt. Gelukkig liep de gids voorop, hij heeft alle bloedzuigers 'gevangen' en ons geleerd hoe je ze moet verwijderen als je gebeten wordt. Ze zitten namelijk ontzettend vast, je krijgt ze er bijna niet van af. Na de tocht zijn we terug gevaren naar de lodge. Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn we met de boot teruggebracht naar onze auto. Wat was de natuur rondom de Kinabatangan rivier toch geweldig mooi!
Van Sukau zijn we verder gereden richting Tawau, vanaf daar vliegen we naar Kuala Lumpur. Omdat we nog een paar dagen te gaan hadden hebben we onderweg besloten om naar Semporna te rijden. Volgens een andere reiziger was dit een erg leuke plaats en kon je vanaf daar verschillende eilanden bezoeken. We hebben dezelfde middag nog een dag duiken besproken. Het was een hele klus om er te komen, google maps gaf namelijk wat anders aan dan waar we moesten zijn. We vroegen de weg aan de politie en we kregen van 3 man sterk met grote geweren begeleiding naar de duikschool. We liepen een paar kilometer door de drukke stad. Erg handig dat ze mee liepen, want ze hoefden maar een hand uit te steken en alle auto's stopten. Zonder hen hadden we het ook nooit gevonden in de drukke stad. Ze bleven maar op ons wachten om ons terug te brengen, ook al heeft het meer dan een uur geduurd. Uiteindelijk zeiden we dat we nog wilden eten waarop ze ons een leuk restaurant hebben aangewezen en zelf weer verder zijn gegaan.
De volgende ochtend stonden we weer vroeg klaar om te vertrekken naar 'Mantabuan island'. Gelukkig kregen we de 'permits' en hadden we toestemming om daar te duiken. Wat een prachtig bounty eiland en wat een koraal. Omdat het water laag stond stak het koraal hele grote stukken boven het water uit. Hierdoor konden we niet op het eiland zelf komen, maar we hebben heerlijk in het bootje gedobberd, gezwommen en 3 duiken gemaakt rondom dit eiland. Het zicht was niet helemaal helder, zo'n 15 meter, maar het was net alsof we in een aquarium zwommen! Prachtig levendig koraal, heel veel vissen, roggen, schildpadden en andere dieren. We hebben wel 15-20 schildpadden gezien van groot tot klein. Je kunt als duiker super dichtbij komen en gewoon met ze mee zwemmen. Je zou ze zo kunnen aanraken, maar dit hebben we natuurlijk niet gedaan. De grootste was wel 2 meter! Wat een reusachtig beest! Ik (Ruth) vertelde dat alleen de staart van dit beest al zo groot was als mijn hele onderarm. Hierop antwoordde de instructrice 'that's not his tail sweety, it's his male-part'. Oeps! Anyway, het was echt een prachtig en reusachtig dier! Wat een heerlijke dag op het water, wat een uitzicht, wat een rust.. Puur genieten!
Na Semporna zijn we aangekomen in Tawau waar we nog een paar dagen blijven tot we naar Kuala Lumpur vliegen op zondag de 14e. We zijn nu ruim een week op Borneo. Tot nu toe is alles nog goed gegaan en is er nog niemand ziek geworden van het lokale eten waar we soms erge twijfels bij hebben. Hopelijk zal dit de rest van de vakantie ook zo blijven!

• 12 September 2014 - 07:14

Danielle:

Wauw, ik ben jaloers!! Wat een ervaring!

• 12 September 2014 - 07:57

Caroline:

Wauwww wat geweldig om te lezen dit! Wat een fantastische ervaringen hebben jullie tot nu toe al gehad! Kan niet wachten tot het volgende verslag!

• 12 September 2014 - 09:31

Karin:

Super gaaf hoor! En wat hebben jullie al veel gedaan en meegemaakt!

• 12 September 2014 - 12:06

Monique Stamsnijder:

Wat hilarisch en wat een leuk verslag. Stelletje avonturiers

• 12 September 2014 - 12:07

Geraldine Nijhuis:

hoi ruth en richard,
    wat een fantastisch verhaal en ik zie bepaalde dingen helemaal voor mij.
    erg leuk dat jullie dit doen en ik blijf jullie volgen.
    heel veel plezier de komende tijd.

gr geraldine

ps maken jullie wel veel foto.s??

• 12 September 2014 - 12:07

Monique Stamsnijder:

Echt leuk ! Veel plezier nog!

• 12 September 2014 - 13:23

Ellie Van Den Elshout:

richard en ruth,wat geweldig om dit te lezen,jullie gaan nog veel meemaken zegt mijn gevoel,vooral jou kennende richard.geniet met volle teugen en ik blijf jullie volgen.gr ellie

• 12 September 2014 - 19:47

Agnes:

Hoi familie,

Spannend allemaal hoor. Klinkt geweldig. Vindt het knap dat jullie het op eigen gelegenheid doen.

Ik blijf jullie volgen,
    Groetjes Agnes

• 17 September 2014 - 17:29

Hedwig:

Hi R&R,
    Wat een topverhaal. Mooi, spannend, ontspannend, onderzoekend, ontdekkend, genietend, belevend, verwonderend ... Heerlijk... ik kijk uit naar het volgende avontuur en vooral de foto's. Liefs Hedwig

• 18 September 2014 - 10:11

Hannie V D Kamp:

Hoi Richard en Ruth, allereerst veel plezier gewenst op jullie reis.Wat een leuk verslag en mooie foto's.ben benieuwd naar het volgende verslag! Groetjes.

• 20 September 2014 - 16:29

Rita:

Hoi familie,

Wat een leuke enthousiaste verhalen, en wat een leuke foto's.
    We blijven jullie volgen.
    Veel plezier!!

• 29 September 2014 - 20:26

Lisette:

Heerlijk om jullie avonturen te lezen xxx